4 konkrete splittest-forslag

Du ved helt sikkert allerede, hvad konverteringsoptimering er. Du ved uden tvivl også, at selv så lidt som en farve, kan have rigtig stor indvirkning på, hvor mange der vælger at købe/rette henvendelse i sidste ende. Men hvor skal jeg dog starte, og er der noget, der er oplagt at splitteste på? Du får i denne artikel en række inspiration og råd til, hvad du kan køre splittests af.

Lige inden vi begynder, så får du her et par forslag til gode værktøjer, hvor du nemt kan opsætte splittest, hvis du har et nyere website. Tag et kig på Optimizely og VWO. Det er to nemme værktøjer at komme i gang med! Vi har kørt split-test for billigskitøj i et stykke tid, for at se om budskabet de sendte ud kunne optimeres. Ski branchen er ganske konkurrencepræget, og det er vigtigt at man konstant målretter sig sin målgruppe. Skiudstyr har dog en utrolig bred overordned målgruppe, hvor vi derfor har forsøgt at udtrykke designforslag der modarbejde kønsspefikke designelementer.

Knapfarver

Farven på dine knapper har en altafgørende betydning for, hvor mange der vælger at købe hos dig eller bede om at blive kontaktet af dig. Du har sikkert i forvejen en holdning til, hvilke farver du tror virker! Men det betyder ikke, at det altid er sandt. Lad tallene tale for sig selv og sælg mere!

Tekst på dine call to actions

Det er oplagt at teste på, hvilken tekst der er i dine call to actions. Det kan være i knapper, links med mere. Måske kan du hæve din konvertering ved at skrive “Køb nu” frem for “Læg i kurv”. Det er nemt i et af ovenstående programmer at lave en splittest om dette.

Billeder

Billeder er en forholdsvis enkelt ting at splitteste på, men overvej hvordan du gør det. Prøv at test 2 vildt forskellige billeder, og så langsomt ret dig ind derefter. Det kunne eksempelvis være billeder med mennesker eller mere “faktuelle billeder”.

Overskrifter

Overskrifter er det første dine burgere møder, når de kom ind på din hjemmeside. Den skal give mening, og den skal have en relation til den søgning de foretog, inden de landte på din side. Prøv at teste forskellige varianter af, det kunne eksempelvis være en enkeltordsoverskrift mod en overskrift med noget mere Call to action.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *