A/B splittest

Når du opretter en ny kampagne er det en god ide at tænke over alternative udtryk. Det er ikke sikkert at det udtryk du har valgt er det mest effektive. Til at vurdere dette kan man benytte værktøjet A-B splittest.

Forestil dig en annonce.

shutterstock_323564027

Tag denne annonce og kopier den.

shutterstock_323564027 shutterstock_323564027

Nu har du 2 ens versioner af den samme annonce. Det giver selvfølgelig ingen mening. Ændre farven på annonce 2.

shutterstock_323564027shutterstock_323628716

Nu har du 2 annoncer med samme overordnede budskab, hvor udtrykket er forskelligt. Hvilken annonce vil klare sig bedst. Annonce 1 eller 2. Det er en splittest.

Hver gang du tager et valg kunne du have valgt anderledes. Personlige meninger har en tendens til at farve ens arbejde. Derfor ved at effektmåle eliminerer du gætterier og får et mere nøjagtigt billede af kvaliteten af dit arbejde.

Hvornår er det en god ide at A / B split teste?
Ikke alle valg skal split testes. Besøger en bruger regelmæssigt din hjemmeside har de visse forventninger og forindstillede adfærdsmønstre. Du løber risikoen at gøre dine brugere usikre, hvis alt på din hjemmeside split testes. Vi er alle børn af vaner, og at bryde kan have konsekvenser.

Derfor split test kun på elementer, som du mener kan have en salgsfremmende virkning. Et godt eksempel kan være dit nyhedsbrev. Opsætning og skrivestil er emner, som du eventuel kan split teste.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *