Sæsonsvingninger og SEO

Ligesom detailhandlen, så er søgeordoptimering også udsat for sæsonsvingninger. Hvilke søgeord der tager fat, kan i mange tilfælde spores tilbage til årstiden. Vores søgeord tendens ændre sig med tiden. Ligeledes som vi ser små udsving imellem årstiderne.

Det er derfor tit en op ad bakke situation, når man arbejder med SEO og webshops, hvor udskiftningen følger tendensen. At rangere højt på et ord, for derved se dette produkt forsvinde ud af virksomhedens produktprofil, kan være utrolig frustrerende.

Derfor er ugens tip – At man ikke fokuserer på de enkelte produkter, når man optimerer og linkbuilder til webshops. Mere overordnede søgeord, som børnesko, sandaler til børn eller et helt tredje, kan være mere relevant. For at benytte et virkelighedstro eksempel, kan jeg nævne firmaet, littlefashionfeet.

Littlefashionfeet er en online portal, som på et overordnede søgeordplan sælger Sko. Søgeordet “Sko” er dog utrolig bredt, og ikke 100% relevant for deres virksomhed. De specialiserer sig i salget af Sko til børn. Derfor istedet for at sætte fokus, på søgeordet “Sko” kunne et eventuelt tiltag være, at fokusere på deres relevante overordnede søgeord “Børnesko“.

Et tiltag på denne front vil ramme hele virksomhedens produktportofolie.  Ønsker man at ramme mere specifikke områder, skal man først vurdere tendenser, samt sæsonsvingninger. Om sommeren vil fokus derfor ikke være vinterstøvler des lige men mere på sandaler til børn, begyndersko, sommersko til børn mm.

Det skal dog ikke helt affærdiges at bruge SEO timer på bestemte produktkategorier, såsom webshoppens primære konverteringsprodukt – Og produkter som flytter sig rigtig godt i søgeordene. Det kan være nye trends mm. som opstår i makromiljøet.

Ikke desto mindre skal man gøre sig klar på en rutschebane effekt, i forsøget på at profilere en webshop. Konstante udskiftninger er ikke et godt fundament for SEO. Den minimalistiske syn til indhold på en webshop medbringer ligeledes en udfordring i forhold til rangering. Uden god relevant indhold, hvorledes får man specificeret det enkelte relevante søgeord på en side. Derfor brug den plads du har godt og udnyt en fornuftig søgeords densitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *